گفت و گوی «جهان صنعت»با حمیده زرآبادی نماینده معترض به آذری جهرمی؛

صبا رضایی- در شرایطی که نخبگان زیست‌محیطی ایرانی از کشور رانده می‌شوند، اشتباهات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جوانی‌اش بخشیده می‌شود‌. سیدمحمدجواد آذری‌جهرمی روز 26 فروردین ماه به صحن مجلس فراخوانده شده تا به پرسش‌های دوتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ دهد‌. سیده‌فاطمه حسینی و سیده‌حمیده زرآبادی نمایندگان تهران و قزوین با بیان پرسش‌های مشترکی که زرآبادی آنها را در صحن مجلس عنوان کرد از وزیر جوان کشور درخواست کردند تا پاسخگو باشد‌. این پرسش‌ها در رابطه با دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها و پروژه‌های مشترک شرکت آلکاتل و زعیم الکترونیک بوده که به گفته زرآبادی 5/37 درصد بالاتر از ارزش اصلی قرارداد منعقد شده بود‌. البته او عنوان کرد که به وزیر جوان پیشنهاد استعفا نخواهد داد‌. آذری‌جهرمی به این دلیل به مجلس شورای اسلامی احضار شد که 98 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو پرسش زرآبادی و حسینی رای مثبت داده بودند اما به هرروی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانع کرده و اخطاری دریافت نکند‌. با این همه زرآبادی اظهار کرد که اسناد و مدارک مورد نیاز در رابطه با هر دو پرسش را در اختیار دارد و در صحن علنی مجلس نیز آنها را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه داده است‌. به عقیده وی دلیل اخطار نگرفتن آذری‌جهرمی ملاحظه جوانی او بوده است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل وجود یک وزیر جوان نخواسته‌اند نسبت به او سختگیری کنند‌. با این همه زرآبادی و حسینی و بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ‌های آذری‌جهرمی را قانع‌کننده نیافته‌اند و همچنان معتقدند که ‌باید با سوءمدیریت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برخورد جدی شود‌.
«جهان‌صنعت» با سیده حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت‌و‌گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:
در پرسش اول از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کردید که شورای امنیت عالی تاکید کرده‌اند این اقدام بر ضد امنیت ملی بوده و ‌باید 105 نقطه مخابراتی در نظر گرفته می‌شد، پاسخ آذری‌جهرمی به پرسش شما چه بود؟
ماجرا از این قرار است که زمانی که بحث زیرساخت‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و شرکت مخابرات خصوصی شد مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن حدود زیرساخت‌های مخابراتی تعیین شده و 105 نقطه مخابراتی در نظر گرفته شد و در برنامه ششم توسعه نیز این امر ذکر شد اما آذری‌جهرمی عنوان می‌کند که در نظر گرفتن 105 نقطه مخابراتی درست نیست و ادعا می‌کند که بر اساس مصوبه شورای امنیت 35 نقطه را برای مخابرات مشخص کرده و بر اساس آن عمل می‌کند‌. این در حالی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام خرید تجهیزات برای 105 نقطه تجهیزات خود را خریداری می‌کنند و نه برای 35 نقطه‌.


زمانی که من در صحن علنی مجلس این موضوع را از وی پرسیدم جواب مناسبی به من نداد و صحبت‌های او به هیچ وجه برای من قانع‌کننده نبود؛ او در جواب خود عنوان کرد که از سوی شورای امنیت ملی 35 نقطه تعیین شده در صورتی که این گفته درست نیست و شورای امنیت ملی نیز با 105 نقطه موافق است و این موضوع به پیشنهاد دوستان وی اتخاذ شده است‌. همچنین آذری‌جهرمی عنوان کرد که در صورت توسعه نقاط ارتباطی به 105 نقطه ممکن است در شرایط بحرانی موفق به کنترل و نظارت بر آنها نباشیم و زلزله کرمانشاه و از دست رفتن ارتباطات در آن نقطه را به عنوان نمونه بیان کرد‌.
با این همه به نظر می‌رسد دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که 26 فروردین ماه برگزار شد از جواب‌های او در رابطه با هر دو پرسش قانع شدند و به او اخطار ندادند، به نظر شما دلیل قانع شدن دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صرفا سوال را در نظر نمی‌گیرند بلکه ملاحظات دیگری را نیز مورد توجه قرار می‌دهند‌. به عنوان نمونه این ملاحظه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فردی جوان است و نباید به وی فشار وارد کرد و یا اخطاری به او داد‌. این را هم در نظر بگیرید که 98 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سوال‌های من رای مثبت دادند‌.
البته خود شما هم بر روی جوان بودن این وزیر تاکید داشتید و به دلیل جوانی وی پیشنهاد استعفا را مطرح نکردید و با وی مانند دو وزیر دیگری که مجلس شورای اسلامی به آنها پیشنهاد استعفا داد برخورد نکردید، شما هم معتقدید به دلیل جوانی وی ‌باید ملاحظاتی در اخطار دادن و سختگیری نسبت به آذری‌جهرمی در نظر گرفته شود؟
خیر، اگرچه بر لزوم حمایت از جوانان و حضور آنها در کابینه دولت تاکید می‌کنم و معتقدم ‌باید از مدیریت جوانان در کشور حمایت شود اما اگر قرار باشد اشتباهات مدیران جوان به واسطه جوانی آنها نادیده گرفته شوند، اعتماد مردم، نمایندگان مجلس و دولت نسبت به مدیریت جوانان به کلی از میان می‌رود، بنابراین باید با اشتباهات وزیران جوان برخورد جدی و قاطعی شود‌.
آیا تقلیل 105 نقطه مخابراتی به 35 نقطه موجب کاهش و ضعف در برقراری ارتباطات می‌شود؟
بله، متاسفانه چنین مشکلی را ایجاد می‌کند‌.
در رابطه با پرسش دومی که از آذری‌جهرمی پرسیدید نیز عنوان کردید که قراردادهای شرکت آلکاتل به مبلغی بالاتر از میزان اصلی منعقد می‌شوند، دلیل این ادعای شما چیست؟
شرکت آلکاتل قراردادهای خود را به صورت ترک تشریفات منعقد می‌کند و در ترک تشریفات هیچ کس شرکت نمی‌کند تا از ارزش اصلی قرارداد باخبر شود اما در قراردادی که این شرکت با چین داشته و به صورت مناقصه‌ای برگزار شده، قیمت قرارداد بالاتر از ارزش اصلی بوده و بر اساس همین قرارداد می‌توان نتیجه گرفت که قراردادهای ترک تشریفات شرکت آلکاتل با زعیم الکترونیک 5/37 درصد بیشتر از میزان اصلی قرارداد منعقد شده است‌.
بنابراین در این قراردادها شرکت زعیم الکترونیک از قرارداد حاصله 5/37 درصد بیشتر سود برده است؟
بله و تاکنون نیز به این امر رسیدگی نشده است‌. من مدارک لازم را نیز در صحن علنی مجلس به نمایندگان ارائه کردم‌.
به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فیلترینگ تلگرام مخالف هستید یا موافق؟
مخالف هستم، چراکه بر اساس تجربه‌های پیشین در رابطه با فیس‌بوک و ماهواره و ویدئو شاهد بوده‌ایم که فیلتر کردن و منع مردم از استفاده آنها هرگز نه مانع مردم شده و نه آنها را قانع کرده تا استفاده از این ابزارها را کنار بگذارند‌. به عقیده من ‌باید تکنولوژی و پیام‌رسان‌های داخلی را به اندازه‌ای قوی کنیم تا مردم به استفاده از آنها تشویق شوند اما راهکار مناسب برای رقابت تکنولوژی‌های داخلی و ملی؛ حذف رقبای بین‌المللی نیست‌.